З 1 травня в Україні змінили правила обов’язкового технічного огляду транспортних засобів. У техогляді змінилося чимало, крім цього з’явився документ, який підтверджує, що автомобіль успішно пройшов технічний огляд.
Хто зобов’язаний проходити
Ще в 2011 році обов’язковий техогляд в Україні скасували для приватних легкових автомобілів.
Крім цього, спростили порядок проходження технічного огляду, а маршрутний лист і домовленість на керування транспортним засобом і зовсім не потрібні були.
У 2015 році Міністерство інфраструктури запропонувало ввести обов’язкову перевірку технічного стану легкових автомобілів і причепів, починаючи з 2019 року, мотоциклетної техніки — з 2022‑го.
Це було зроблено завдяки передбаченому закону «Про приведення законодавства України у сфері автомобільного транспорту відповідно до актів Європейського Союзу».
Технічний огляд для вантажних автомобілів повернули в 2015 році, для автобусів — у 2017‑му. З 1 травня 2019‑го техогляд в Україні повинні будуть пройти:
- легкові автомобілі, які використовують для транспортування вантажу або перевезення пасажирів з метою отримання прибутку;
- вантажні автомобілі та причепи;
- автобуси та спеціалізовані транспортні засоби, що перевозять небезпечні вантажі;
- усі автомобілі, що працюють в службі таксі.
Якщо ж власник отримав бланк протоколу ОТК до вступу змін в силу, він має право не проходити техогляд, поки не закінчиться термін дії бланка старого зразка.
Хто може не проходити техогляд:
- легкові авто будь-якої марки, моделі та причепи до них;
- мотоцикли, мопеди, мотоколяски та прирівняні до них транспортні засоби;
- легкові автомобілі, що використовують для перевезення пасажирів або вантажів для отримання прибутку, вантажні автомобілі вантажопідйомністю до 3,5 тонни і термін експлуатації яких не перевищує 2 років;
- технічні засоби для агропромислового комплексу, визначені Законом «Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України.
Що перевірятимуть при техогляді:
- систему гальмового і рульового керування;
- зовнішні світлові прилади;
- пневматичні шини та колеса;
- світлопропускну здатність скла;
- газобалонне обладнання (за наявності);
- ідентифікацію транспортного засобу, складові частини, системи, у тому числі встановлене обладнання, інші елементи в частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, у обсязі, визначеному законодавством.
Після проходження ОТК, крім звичайних бланків, водій отримуватиме мітку радіочастотної ідентифікації, яку він буде зобов’язаний прикріпити на внутрішній частині скла зверху справа. Це допоможе уникнути фальсифікації і зробить роботу перевіряючих органів набагато простішою.
Як часто потрібно проходити техогляд і яким буде штраф
Легкові автомобілі, після першого їх використання, повинні перевіряти через чотири роки, після цього — кожні два.
Машини, які використовують для перевезення пасажирів — щороку.
Штраф за експлуатацію автомобіля без талона техогляду буде складати до 1,7 тисячі гривень. Якщо ж водія з таким порушенням зловлять вдруге, його позбавлять прав на термін від трьох до шести місяців.
Поліція повинна штрафувати і пішоходів
Дорожньо-транспортні пригоди відбуваються не лише з вини водіїв, а й з вини пішоходів.
Проте, поліцейський при оформленні дорожньо-транспортної пригоди, як правило, покладає вину на водія, стверджуючи, що він мав усе передбачити.
Якщо водій став учасником ДТП і, на його думку, це сталося з вини пішохода, він може вимагати в поліцейського, щоб правоохоронець склав протокол на пішохода.
Правилами дорожнього руху передбачено цілий розділ щодо дій пішоходів «на дорозі». Зокрема, пішоходам забороняється:
- виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності автомобіля, який наближається;
- раптово виходити, вибігати на проїзну частину, у тому числі на пішохідний перехід;
- переходити проїзну частину поза пішохідним переходом;
- затримуватися і зупинятися на проїзній частині.
За перехід пішоходом дороги в невстановленому місці або безпосередньо перед транспортним засобом, що наближається, невиконання інших Правил дорожнього руху передбачена відповідальність у вигляді попередження або штрафу в розмірі 51 гривні.
Якщо ці порушення спричинили створення аварійної обстановки, то це вже тягне для пішохода або штраф 170 гривень, або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.
Водій отримав безпідставно штраф: як діяти далі
Коли на водія наклали штраф безпідставно, він має право його оскаржити. Якщо постанова поліції не оскаржена, вона набирає законної сили і водій автоматично вважається порушником, навіть якщо фактично не скоював правопорушення.
На оскарження постанови про накладення штрафу передбачено надзвичайно стислі строки: лише 10 днів. Тому зволікати не варто.
Оскаржити постанову можна в одній із двох інстанцій: або в управлінні патрульної поліції, або в суді. Водій самостійно обирає інстанцію оскарження. Проте, якщо він оскаржує штраф в управлінні поліції, то може втратити право на звернення до суду.
Позовна заява надсилається поштою або подається безпосередньо до суду. Водій може обрати суд або за місцем управління патрульної поліції, або за своїм місцем проживання. Позивачі у цих справах звільнені від судового збору.
Явка в суд не є обов’язковою. За бажанням водія справа може бути розглянута в суді і без його присутності. Рішення буде надіслано судом поштою. Якщо суд скасує постанову поліції, то водій не є порушником.