Існує твердження, що саме через аграрні підприємства у селах та районах руйнується дорожнє покриття. При цьому забувають, що аграрії сплачують великі суми податків до місцевих та Державного бюджетів. Частково з цих коштів і проводиться ремонт доріг.
Що таке Державний дорожній фонд і як він наповнюється?
З початку 2018-ого року в Україні діє Державний дорожній фонд. Тоді його об’єм складав 32 млрд грн, у цьому році — понад 50 млрд грн. У 2019-ому планується в обсязі 75 млрд грн. На місцеві дороги спрямовуватимуть 35% цих коштів.
Сам Державний дорожній фонд фінансується з восьми джерел:
1. Акцизний податок з вироблених в Україні пального і транспортних засобів.
2. Акцизний податок з ввезених на митну територію України пального і транспортних засобів.
3. Ввізне мито на нафтопродукти і транспортні засоби та шини до них.
4. Плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
5. Кошти спеціального фонду Державного бюджету України, отримані шляхом залучення державою кредитів (позик) від банків, іноземних держав і міжнародних фінансових організацій на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування.
6. Плата за проїзд платними автомобільними дорогами загального користування державного значення, максимальний розмір та порядок справляння якої встановлюються Кабінетом Міністрів України.
7. Інші надходження, передбачені Державним бюджетом України, в обсягах, що визначаються законом про Державний бюджет України на відповідний рік
8. Плата за передачу доріг у концесію або в оренду.
Ремонт доріг з допомогою співфінансування з громадами
Міністр інфраструктури України Володимир Омелян під час свого приїзду до Полтавщини зазначав, що цього року на ремонт доріг нашої області виділили 800 млн грн:
— Працюємо шляхом співфінансування. Раніше Київ розпоряджався 80% державного бюджету. Нині 50% коштів із держбюджету розподіляється на місця. І це співвідношення збільшуватиметься. Дуже важливо, щоб цю субвенцію громади використовували якісно. Щоб ОТГ, приватні компанії долучилися до будівництва українських автошляхів. Адже тоді цей процес буде швидшим, бо люди не можуть чекати 5-10 років якісних автобанів чи автошляхів. Рухатимемося далі, щоб дороги відновлювали капітально, а не латали ямковими ремонтами.
За словами директора «Агентства місцевих доріг Полтавської області» Олексія Басана, за останні 10 років основна увага приділялась виключно дорогам державного значення. А місцеві дороги фінансувались за залишковим принципом.
Минулого року підприємство активно співпрацювало з громадами. За рахунок місцевих бюджетів вдалось залучити 23,7 млн грн, за які відремонтували 8 км доріг. Активними районами, які долучились до ремонту доріг на умовах співфінансування, були:
- Гадяцький — 4,32 млн грн;
- Шишацький — 3 млн грн;
- Миргородський — 2,7 млн грн;
- Зіньківський — 2,2 млн грн;
- Решетилівський — 1,2 млн грн;
- Кобеляцький — 1,14 млн грн.
Податки аграрних підприємств — одне з джерел фінансування ремонту доріг
Місцеві бюджети цих районів частково складаються з податків аграрних компаній та фермерських господарств. Так, за даними ГУ ДФС у Полтавській області, у 2018 році 20,2% місцевих бюджетів на Полтавщині складалися з податків, сплачених аграрними компаніям та фермерських господарств. Таким чином, агросектор допомагає дорогам місцевого значення на Полтавщині.
Також варто подивитися на суми податків, які сплачують аграрії за тими джерелами, з яких фінансується Державний дорожній фонд. Наприклад, у 2018 році підприємства агрохолдингу «Астарта-Київ» сплатили 401,6 млн грн акцизного податку в складі вартості спожитого пального. Згідно законодавства, минулого року 50% цієї суми пішло у дорожній фонд. У цьому році це буде 75%, у наступному — 100% сплаченого податку.
Час від часу й самі аграрні підприємства ремонтують дороги у селах, поблизу яких працюють. Так, цьогоріч у селі Високовакулівка Козельщинського району зіткнулися з проблемою ремонту дороги, що поєднує села Довге і Мар’янка. Голова сільської ради Світлана Лаврененко звернулася до «Агрофірми «Добробут». Підприємство допомогло з ремонтом ділянки.
Також у цій компанії уже кілька років практикують обмеження ваги вантажівок, які обслуговують підприємство. Почавши у 2015-ому, вони побачили позитивний результат у вигляді цілих доріг.