Про це редакцію поінформував чоловік, якого дійсно можна вважати фахівцем у законодавстві про вибори та органи місцевого самоврядування.
Уже минув місяць після того, як у Кобеляцькій громаді відбулися перші в її історії вибори. Але пристрасті навколо цієї події й до цього часу не вщухають. Точніше, сам результат виборів ніхто не оскаржує. На виборах міського голови найбільшу кількість голосів набрав Олександр Копелець, були законно обрані і 26 депутатів.
А ось далі розпочалися події, які викликали неоднозначну реакцію як серед громадськості, так і серед самих новообраних депутатів міськради. Мова йде про першу установчу сесію, яку скликає територіальна виборча комісія і на якій оголошують результати волевиявлення. І одразу починають свою роботу міський голова й депутати.
І до цього часу виникають небезпідставні сумніви в тому, що перша сесія таки відбулася. Хоча депутати вже двічі збиралися і навіть намагалися щось вирішити. Але як стверджують фахівці в області права, два перші зібрання кобеляцьких депутатів ні в якому разі не можна вважати сесіями. По великому рахунку, це були звичайні зібрання депутатів. А правові наслідки цих зібрань можуть бути хіба що у відкритті кримінальних проваджень. Та про все по порядку.
До редакції зателефонував житель Світлогірського Микола Бугрименко.
Він сказав:
— Я уважно передивився відеорепортаж зібрань, які відбулися в залі засідань Кобеляцької міської ради за участю територіальної виборчої комісії та частини депутатського корпусу. Із жалем і сумом змушений відзначати, що побачене неприємно вразило. У роботі комісії були допущені такі кричущі порушення, що дають змогу ставити під сумнів легітимність прийнятих рішень. Я ні в якому разі не роблю ніяких оцінок, не збираюся втручатися в роботу виборчої комісії і керівництва громади. Але, якщо із самого початку порушені вимоги законодавства, то в подальшому це лише провокує нові конфлікти в раді, де, як можна судити із перших подій, немає порозуміння між головою і депутатським корпусом. Тому, на мою думку, в тому, щоб робота нового органу місцевого самоврядування розпочалася і продовжилася чітко в рамках діючого законодавства, зацікавлений передусім його керівник. У цьому випадку — міський голова Олександр Копелець.
Микола Бугрименко на цей момент є звичайним пенсіонером. Але у свій час, а це було зовсім недавно, він десять років працював у органах місцевого самоврядування в місті Кривий Ріг та одній із районних рад. Був головою комісії по регламенту та правопорядку. Тому Микола Григорович добре знає «матеріальну частину» законодавства про вибори та органи місцевого самоврядування.
У ході телефонної розмови ми домовилися, що Микола Бугрименко виступатиме в ролі незалежного експерта і коментуватиме ту чи іншу подію, яка відбуватиметься в органах місцевого самоврядування двох діючих громад.
Кобеляцька громада — найбідніша в області
Микола Бугрименко під час розмови прочитав цілу лекцію на тему дотримання законодавчо прописаних процедур під час підготовки і проведення першої сесії новообраної громади. Говорив і про майбутні проблеми та виклики, які стоять перед саме Кобеляцькою громадою. Адже статистичні дані говорять про те, що вона є найбіднішою в Полтавській області, попри свої грандіозні розміри.
Якщо брати за основу розрахунки планового наповнення бюджету, які робили і оприлюднювали співробітники Полтавських ОДА та обласної ради перед затвердженням Кабміном остаточного плану формування громад, то на одного мешканця Кобеляцької громади припадає лише 4 178 гривень.
Для порівняння ми порахували надходження в сусідніх із Кобеляками громадах. От про що говорять цифри:
Громада |
Надходжень на жителя |
Новосанжарська громада |
4 443 грн. |
Білицька громада |
5 266 грн. |
Драбинівська громада |
7 790 грн. |
Нехворощанська громада |
8 692 грн. |
Пришибська, куди увійшла Комендантівська сільрада |
8 294 грн. |
Козельщинська громада |
5268 грн. |
А із однією з найбагатших, Горішньоплавненською громадою, Кобеляки важко й порівнювати. Діючі підприємства по видобутку і переробці корисних копалин дають можливість розраховувати на 9287 гривень податкових надходжень на одного жителя.
На цей важливий момент звернув увагу і Микола Бугрименко.
Він наголосив:
— При тих завданнях, які стоять перед керівництвом Кобеляцької громади, і при тих проблемах і викликах, які необхідно подолати, важливість дотримання вимог законодавства у всіх без виключення моментах її діяльності просто неможливо переоцінити. І так громада найбідніша, а якщо ще й допускати неприпустимі помилки, то Кобеляки будуть, вибачте за такий вираз, стрімко деградувати.
Без Гімну, без кворуму, без комісій — не сесія, а зібрання громадян
Отже, на що наш експерт звернув увагу, переглядаючи відеорепортаж із так званої першої сесії Кобеляцької громади.
Не було передбаченого законодавством виконання Державного Гімну України.
У залі не було необхідної для проведення сесії кількості новообраних депутатів.
Микола Бугрименко пояснив:
— Взагалі в Законі все чітко прописано. І члени ТВК, і міський голова, і депутати мають діяти по всім відомій формулі «Не знаєш, що робити, — читай Закон». Так от, законодавством передбачено, що в разі, коли вже є дві третини обраних депутатів, ТВК починає готувати сесію. І проводить її не пізніше, аніж за 14 днів від установлення згаданої кількості обраних депутатів. При цьому до підготовки сесії мають бути залучені як обраний міський голова, так і депутати. У тій ситуації, свідками якої завдяки відео стала громадськість, голова ТВК мала оголосити, що сесія неправомочна, і призначити нову дату. Звичайно, мало бути опубліковане відповідне рішення. На першій сесії мали створити постійні комісії. Як розглядати наступні питання, якщо немає комісій, немає секретаря? Хто буде підписувати протокол? Сподіваюся, ніхто із комісії не хоче бути притягнутим до відповідальності за підробку документів? Ну а про обов’язкове виконання Державного Гімну якось ніяково навіть нагадувати.
Так звана друга частина першої сесії міськради теж відбулася із кричущими порушеннями законодавства.
Що робити в цій ситуації? Микола Бугрименко висловив думку, що заради дотримання усіх вимог законодавства, членам ТВК необхідно все почати заново. Але перед цим добре підготуватися. Адже перед першою сесією мають бути узгоджені і розподілені постійні місця, на яких будуть працювати депутати, забезпечена фіксація роботи органу місцевого самоврядування. І є ще багато вимог, яких потрібно дотримуватися. Зрештою, голова не може просто взяти і закрити сесійне засідання. Для цього має бути причина, зазначена в законодавстві. Повторюю, в законі все є. потрібно його читати і дотримуватися.
Микола Бугрименко резюмував:
— Для проведення сесії можна залучити експертів‑юристів, можна звернутися в ЦВК. Але робити це потрібно терміново. Так, я розумію, що рядовий читач може відмахнутися від усіх цих юридичних моментів. Можуть це зробити і депутати. Але тоді вони повинні розуміти, що в будь-який момент робота ради може бути заблокована судовими рішеннями. І це в той час, коли потрібно працювати, працювати і ще раз працювати.
Отже, і членам виборчої комісії, і міському голові та депутатам потрібно терміново робити висновки і діяти в законному полі. Адже робота ради — це не наряд у колгоспі.