Сучасний устрій суспільства всіляко мотивує бізнес створювати комфортніші умови для задоволення потреб споживачів у доступності товарів (як фізичної, так і цінової), ширшому асортименті товарів тощо. На перший погляд, це здається досить позитивною тенденцією, яка в тому числі прослідковується в містах і селищах Полтавщини, де швидкими темпами зростають, як гриби після дощу, нові супермаркети різних торгових мереж (ретейлерів). Але цілком позитивною ця тенденція є лише на перший погляд. Давайте розберемося, де ж у супермаркетах заховані підводні камені для пересічних споживачів.
Перша хитрість від мерчандайзерів (займаються розстановкою товарів, розміщенням вітрин і реклами в торговому залі) нас чекає, коли ми заходимо в приміщення і йдемо до відділів товарів першої необхідності (хліб, молоко, м’ясо). Ці відділи будуть розміщуватися в найвіддаленіших закутках і, як правило, у різних частинах приміщення. Логіка тут така: чим більше часу ми проведемо в супермаркеті, тим більше товарів купимо, тим більший прибуток отримає ретейлер. У жодному супермаркеті ми не знайдемо годинника, внаслідок цього втрачаємо відчуття часу, а тут ще й відділи змінили місцями. От і блукаємо між рядами спокусливих товарів, які манять нас своїм виглядом, запахом і всілякими знижками.
Оманлива «знижка»
О-о-о, це солодке слово «знижка», яке ми не зможемо пропустити і поглядом свідомо шукаємо його на вітринах. Однак і тут нас може очікувати сюрприз, оскільки частенько продавці свідомо завищують ціну, а потім поруч на жовтому (чи червоному) ціннику пишуть нову, зі «знижкою», інколи дрібним шрифтом дописують «за придбання трьох позицій товару» чи «ціна без ПДВ», або «на другу одиницю товару», а якщо не побачили цього, нас на касі чекає несподівана сума до сплати.
Що стосується запахів у магазинах, то це ще одна хитрість, оскільки частенько можемо відчувати надзвичайно приємний запах свіжоспеченого хліба (як правило, це штучний ароматизатор), який у людини на рівні підсвідомості пробуджує відчуття голоду, і ми знову ж таки придбаємо більше, ніж планували (часто штучні ароматизатори використовують у кав’ярнях, магазинах шкіри та хутра для того, щоб створити ілюзію смаку чи високої якості товару).
І от, ми, зголоднілі, під музичний супровід у комфортному торговому залі розглядаємо товари на вітринах, їх склад, термін придатності, хто виробник, порівнюємо торгові марки між собою. Але і тут не втрачаємо пильності, бо найчастіше ми звертаємо увагу на товар на рівні очей і витягнутої руки вгору чи вниз. На цьому рівні будуть розміщуватися найдорожчі товари і не завжди з високою якістю, яку ми від них будемо очікувати.
Некваплива приємна мелодія і комфортна температура налаштовують нас на позитивний настрій, і ми неквапливо, бо мелодія задає саме такий ритм, рухаємося по торговому залу, наповнюємо кошик чи вагонеточку товарами. І тут знову хитрість — розмір кошика: чим він більший, тим більше товарів на рівні підсвідомості нам хочеться туди покласти. Американські вчені довели, що при збільшенні розміру кошика удвічі сума покупки в середньому збільшується на 40%.
Черги створюють спеціально
І ось, здавалося б, купивши все потрібне, ми стоїмо біля каси і чекаємо своєї черги, і тут також нас чекають витрати, адже бачимо велику кількість солодощів і потрібних у господарстві дрібничок — це все товари імпульсивної покупки (не планували, але обов’язково їх купимо), і чим довше стоїмо, тим довше розглядатимемо вітрини, які в прикасовій зоні будуть велетенськими і довжелезними. Довгі черги — це ще одна хитрість, оскільки нам здається, де довгі черги, там вигідніше робити закупи, і ми знову ж таки на рівні підсвідомості ідемо до цього магазину, бо там всі закуповують.
У підсумку, розраховуємося пластиковою карткою за більшу кількість товару, частину якого навіть не планували придбавати, і думаємо собі: «Ну нічого, купили лише те, що потрібно».