Що відбувається на ринку нафтопродуктів, розповів директор Консалтингової групи А-95, експерт із енергетики Сергій Куюн.
«Дефіцит триває. З одного боку, черг на заправки немає, хоча з іншого — багато станцій по всій країні простоює, а працюючі станції не мають всього асортименту та відпускають лише по 20 літрів. Останнім часом спостерігаю введення обмежень і для комерційних клієнтів. Єдині недоторкані та повністю забезпечені — силовики та муніципалітети. Чому зберігається нестача?», — пише експерт.
Перша причина, на його думку, криється в знищенні окупантами єдиного діючого в Україні Кременчуцького НПЗ.
«У березні основною задачею був пошук ресурсів у Європі, велику частину ринку закривав Кременчук. З початку квітня заводу нема, імпортні ресурси законтрактовані, але тепер перед імпортерами інша задача — привезти пальне», — зазначає Куюн.
Водночас Європа постала перед несподіваною для себе проблемою.
«У Європі немає зайвих цистерн та локомотивів. Більш того, ситуація стала несподіваною для самих європейців: виявилось, що вагони з однієї країни не завжди можуть пересуватись по залізниці сусідів через додаткові технічні вимоги», — розповів експерт.
З позитиву — активізувався автомобільній імпорт, розширивши географію, вперше за роки незалежності.
«Для розуміння всеосяжності пошуків ресурсу українцями — вперше (на моїй пам’яті) відмічений імпорт бензину з Німеччини. Спойлер — чекаємо продукт з Нідерландів та Бельгії», — каже Куюн. Проте, цей позитив тягне за собою проблеми в логістиці.
«Багато машинами не навозиш. Напруга по всіх видах пального, але по дизелю вона виглядає найбільшою. Своє слово сказав і попит з боку аграріїв. Хоча по всім ознакам він менший, ніж очікувалось. Мені невідомі випадки, щоб хтось не зміг купити пальне або щоб десь були черги з бензовозів. Серед версій — наявні в фермерів стоки пального, скорочення посівних робіт, вибір на користь менш «примхливих» культур та спрощення технологій з метою економії пального та добрив тощо», — вважає експерт.
Щодо цін, Уряд продовжує держрегулювання, яке, на думку Сергія Куюна, через дефіцит дає зворотній ефект.
«Встановлена ціна є, але нема продукту. Як в радянському магазині. Будемо сподіватись, що ми просто не все знаємо, а в Уряді знають більше й роблять те, що треба. Найбільш тривожна ситуація з ДП, але в останні дні знову з’явилась бентега й по бензину», — зазначив він.
Позитивний бік цього процесу — через дефіцит на ринку з’явився продукт з міні-НПЗ.
«Не дуже багато й не дуже якісний, але й за те спасибі. Тим більше, що для підвищення октану «малі нафтопереробники» вимушені додавати біоетанол нашого виробництва, а то є добре», — наголосив експерт.
Залишається проблема з автогазом.
«Газ перетворився на примару: то є, то нема. Ціна підкрадається до ціни бензину. З гарного — імпорт автогазу почав заходити стабільно, потрохи збільшуючись. З екзотики — американський LPG! Хтось уже їде на молекулах свободи», — заявляє Куюн.
У гурті ціна на дизпальне стартує з 39,5 та закінчується на 44 гривні/літр. Пропозицій небагато. Перевищують граничну «урядову» ціну, за даними експерта, несистемні станції.
«На обмеження почали забивати, повідомляли навіть про 45 гривень/літр. Проте без обмежень по літражу. Справжній ринковий прояв», — вважає експерт.