- Чудо Юдо
15 листопада, 09:41
На тему: Чи сядуть чиновники міськради за кермо вантажівки зі сміттям? - Selena2017
10 листопада, 18:20
На тему: Підприємця із Кобеляк засудили за незаконну вирубку дерев - Чудо Юдо
28 жовтня, 11:58
На тему: Міська рада поновила Дмитра Жугана на посаді - Чудо Юдо
28 жовтня, 11:57
На тему: У Кобеляках загорілася церква - Dikaia
28 жовтня, 11:48
На тему: Зимняя куртка – женственно и функционально
Які переваги цифрового підпису?
Цифровий підпис в Україні існує вже понад 10 років, однак досі мало хто розуміє, що це таке і для чого він потрібен. Як користуватися електронним цифровим підписом і чи схожий він на автограф у паспорті, розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
Надійність і непідробність
Не варто плутати електронний цифровий підпис (ЕЦП) із підписом, який ви залишаєте цифровою ручкою на планшеті. ЕЦП не схожий на ваш підпис у паспорті, оскільки це не графічний елемент, а набір цифрових даних.
Щоб користуватися цифровим підписом, спочатку потрібно отримати два ключі доступу до нього – особистий та відкритий. Це можна зробити в Акредитованому центрі сертифікації ключів (АЦСК). Особистий ключ є файлом із кодом, який зберігається на зовнішньому носії (диску чи флешці). Кожному особистому ключу відповідає відкритий ключ, за допомогою якого можна перевірити відповідність ЕЦП його власнику.
Наразі оформити ЕЦП можна у 25 як державних, так і приватних АЦСК (https://czo.gov.ua/ca-registry). Зокрема, такі центри є при Державній фіскальній службі, Держказначействі, Нацбанку, Генштабі ЗСУ, МВС тощо. Також послугу оформлення ЕЦП надають своїм клієнтам «Приватбанк», «Ощадбанк» та «Укрсиббанк».
Аби накласти цифровий електронний підпис, потрібно встановити на комп’ютері спеціальну програму від ДФС (https://acskidd.gov.ua/korustyvach_csk) або ж скористатися онлайн-сервісом Національних інформаційних систем (https://ca.informjust.ua/). В обох випадках спочатку потрібно завантажити файл, який ви хочете підписати. Потім – обрати назву центру сертифікації ключів, у якому ви отримали ЕЦП. Після цього потрібно завантажити ваш особистий ключ (зашифрований файл, який зберігається на окремому носії). Далі необхідно ввести пароль до ключа. Після цього з’явиться повідомлення про успішне підписання електронного документа.
Під час використання ЕЦП для підтвердження особи в державних сервісах кількість кроків може бути іншою, тому слід уважно читати інструкції на сайті. Втім, без особистого ключа та пароля вам не обійтися. Важливо пам’ятати, що ні особистий ключ, ні пароль до нього не слід зберігати на комп’ютері чи передавати стороннім особам.
Електронний цифровий підпис має таку ж юридичну силу, як і звичайний. Ним можна перевіряти справжність документів і навіть використовувати замість печатки, якщо йдеться про підприємства. За словами фахівців, його неможливо підробити. Він містить не лише інформацію про людину, яка підписала документ, а й реальну дату підписання, а також дозволяє перевірити автентичність документа.
«Великим плюсом використання ЕЦП є те, що він унеможливлює внесення несанкціонованих змін до електронного документа, а також є доступним для отримання кожному громадянину», – переконана Людмила Рабчинська, керівник сектору Офісу реформи адмінпослуг.
Цифровий підпис оформлюється на один рік. У Міграційній службі обіцяють, що згодом його можна буде записувати на чіп ID-картки повнолітніх громадян.
Для електронних довідок і звітів
Будь-який повнолітній громадянин може оформити електронний цифровий підпис. Існує два типи ЕЦП – окремо для фізичних та юридичних осіб. Обов’язковим він є для держслужбовців, оскільки вони подають електронні декларації. Також цифровий підпис потрібен керівникам організацій і підприємств та фізичним особам-підприємцям (ФОП), щоб подавати податкову звітність через інтернет. Зокрема, в електронному вигляді можна надсилати звіти до Пенсійного фонду України, Державної податкової адміністрації України, Державного комітету фінансового моніторингу, Державної митної служби, Національного депозитарію України.
Наявність цифрового підпису дозволяє заощаджувати час і здійснювати багато адміністративних процедур через інтернет. За допомогою ЕЦП можна дистанційно оформити документи в Пенсійному фонді, наприклад про стаж чи зарплату. Також цифровий підпис дозволяє отримати через інтернет довідку про відсутність судимості чи виписку з держреєстру і навіть замовити закордонний паспорт.
Більшість державних онлайн-сервісів, де потрібно встановити особу користувача, вимагають для роботи з ними ЕЦП, і кількість онлайн-послуг постійно зростає. Експерти прогнозують, що цифровий підпис стане незамінним після набуття чинності законом про «Електронні довірчі послуги». Документ Президент України Петро Порошенко підписав ще минулого листопада, однак у повному обсязі його норми запрацюють лише у жовтні цього року.
Електронні цифрові підписи – поширена практика за кордоном. Найактивніше їх використовують в Естонії, де 90% держпослуг можна отримати онлайн. Україна лише стала на цей шлях, однак вже скоро українці самі зможуть переконатися у зручності електронних послуг та електронного цифрового підпису.