Святковий ранок 26 червня для кременчужан, які прийшли на площу Перемоги почався з традиційної виставки техніки, виготовленої на Кременчуцькому автозаводі.
І хоча цього року публіку, як раніше, не розважав ні Василь Вірастюк, ні інші ноумени, шоу таки вийшло. Завдяки великій кількості новинок, представлених холдинговою компанією «АвтоКрАЗ».
Перш за все, в очі видався колоритний КрАЗ-Крокодил. Він, наче голлівудський актор, був весь у блискітках і заклепках. Видно, що авто виготовлене саме для того, аби потішити глядачів – суто презентаційна модель, яка навряд чи залишила б байдужим якого-небудь любителя поганяти по пустелях. Але, як згодом сказав на прес-конференції Сергій Дунь, перший заступник голови правління ХК «АвтоКрАЗ», завод зараз поки-що призупинив свої проекти, пов’язані з намірами брати участь у таких перегонах, як Париж-Дакар.
Ретро, мілітарі й комунальні новинки від АвтоКрАЗу
Зате, друга скраю вантажівка, кольору хакі з кулеметом на кабіні, біля якої стояв юнак у красномовному костюмі, знайомому сучасному поколінню з Афганської війни (військовий «антураж» шоу забезпечували курсанти військового ліцею; вони цього дня представляли різні роди військ і навіть різні епохи, одягнені «в тон» з маркою автівок).
КрАЗ-5233 «Спецназ» – один зі представників спецтехніки, на випуску якої кременчуцький автозавод спеціалізувався ще з радянських часів. Нині, за словами керівництва заводу, цю славу позашляховиків військового призначення збираються відродити. Цього року ХК «АвтоКрАЗ» домоглася того, що вантажівку КрАЗ-5233 «Спецназ» поставили на озброєння міноборони України. Поки що це не дало великих контрактів, але перший крок у напрямку зроблено. Натомість, за словами С.Дуня, до кременчуцьких автівок прицінюється Нігерія.
За вимогами сучасного світу КрАЗ «Спецназ» може використовуватись не лише в місцях безпосередньо військових дій, а й миротворчих місій чи поліцейських сил. Можуть з наступного року кременчуцькі вантажівки опинитися й у Грузії. Але поки-що це – лише предмет попередніх намірів і переговорів.
Загалом на «АвтоКрАЗшоу» було представлено дуже багато ретро-автомобілів. Це так би мовити, дідусі сучасних КрАЗів, які використовувались після другої світової війни для відбудови господарства колишнього СРСР, а також спецтехніки, яку СРСР випускав для бойових операцій по усьому світу. Біля автівок стояли курсанти обласного ліцею з посиленою військовою підготовкою. Як відомо, начальник ліцею Володимир Поляков захоплюється колекціонуванням військової форми. Частину цієї колекції показали кременчужанам на шоу. Приніс В.Поляков із ліцеїстами і частину іншої колекції – зброї. 22 одиниці бойової техніки – від кулеметів до елегантних револьверів.
Виставкою зброї зацікавився і віце-мер Микола Воловик, який був присутній на шоу, судячи з усього, в якості найстаршого представника мерії (бо ні самого міського голови О.Бабаєва, ні його першого заступника, який зазвичай за відсутності шефа виконує його обов’язки на святі не було). Журналісти умовили Миколу Леонідовича спробувати себе в ролі Рембо. Трохи ніяковіючи спочатку, віце-мер погодився. Автор колекції В.Поляков запропонував віце-меру найбільш солідну зброю – переносний зенітно-ракетний комплекс. Захоплено взявши в руки зброю, яку зазвичай можна побачити дійсно тільки в американських бойовиках, М.Воловик спочатку націлився на мерію. А потім, трохи подумавши, все ж переключив свою увагу на пам’ятник вождю…
Фінальної сцени, як у бойовиках, на жаль, не сталося. Попозувавши журналістам, віце-мер віддав цяцьку, не спробувавши нею скористатись за призначенням.
А тим часом кременчужани роздивлялися інші чудо-машини, які представив КрАЗ. Найперше на площу виставили два сміттєвози – один, який щойно повернувся з Донецька. Ця вантажівка, виготовлена спільно з кременчуцькою фірмою «ВЛІВ», мусить задовольнити потреби дончан у вивезенні сміття з тамтешніх контейнерів. Як розповів водій-випробувач, який їздив на новенькому КрАЗі в Донецьк, за одну ходку вдавалось прибрати від сміття два великих райони обласного центру. Поки-що земляки нинішнього президента замовили один такий сміттєвоз, бо його ціна – мільйон гривень – таки «кусається». Хоча Микола Ляпун, керівник торгового дому ХК «АвтоКрАЗ» запевнив «Репортер», що ближче до осені мерія Донецька придбає ще 8 кременчуцьких автівок-сміттєвозів.
Іншу модель КрАЗу, як пояснили розробники, принципово відмінну, представили для комунального господарства Кременчука. Ця вантажівка на 200 тисяч гривень дорожча за донецьку. Але керівники КрАЗу кажуть: це через те, що на більш потужне й якісне шасі встановлено достатньо дорогу потужну техніку – мультиліфт та потужний кран-маніпулятор. Це приладдя розраховане на перспективу переходу Кременчука на роздільне збирання сміття.
Вантажівка влаштована так, що не просто спустошує великі трикубові контейнери для сміття, пояснює М.Ляпун. Вона має систему, яка дозволяє повністю відчепити кузов, який є насправді величезним контейнером для якогось певного виду сміття, наприклад, пластику чи скла. «Коли запрацює сміттєпереробний завод, зібране по місту сміття будуть не вигортати, а залишати прямо в контейнері, відчепивши його від шасі», - пояснює М.Ляпун. За його словами, система мультиліфту – досить дороге задоволення (німецьке обладнання коштує до 700 тисяч гривень). Тому кременчуцьким інженерам довелось попошукати варіанти, аби віднайти щось аналогічне, але трохи дешевше. Врешті зупинитись на обладнанні, яке випускає російська фірма, що розташована в Великих Луках. Російська система коштує 500 тисяч гривень. Тобто дещо здешевлює остаточну вартість усієї автівки.
(Нагадаємо: раніше мер О.Бабаєв висловив бажання закупити цього року три сміттєвози, аналогічні кразівським за кошти екологічного фонду. У місті зараз оголошено тендер на придбання трьох сміттєвозів).
Представник німецької компанії «Шафер», яка постачила три роки тому Кременчуку великі трикубові контейнери для роздільного збирання сміття та один сміттєвоз, дуже схвально відгукнувся про ініціативу КрАЗу виготовити власну автівку для комунального господарства. Вольфганг Ерміх, представник компанії «Шафер» у Східній Європі, говорить: розробка українського сміттєвоза, який є дешевшим за німецький аналог і пристосований до вітчизняних доріг, дозволить більш ефективно просувати програму сортування сміття загалом в Україні. А, можливо, і на всьому пострадянському просторі.
Також КрАЗ на виставці представив інші свої розробки для комунального господарства міста.
Ще одна цьогорічна новинка КрАЗу – вантажівка з пластиковим інтегральним капотом. Розробка кременчуцьких інженерів. Автозаводці кажуть: з допомогою цієї автівки, яка забезпечує надзвичайну маневреність авто, сподіваються конкурувати з МАЗом, зокрема, в сфері забезпечення транспортом лісових господарств Росії.