Сьогодні він – уже ретро, а півстоліття тому – новинка вітчизняного автопрому. 22 листопада 1960 р. з конвеєра запорізького заводу «Комунар» зійшов перший малолітражний автомобіль ЗАЗ-965, що отримав у народі назву «горбатий».
На «горбатого» «Запорожця» 1968 року випуску ми натрапили у с. Погреби на Глобинщині. Господар придбав його кілька років тому у с. Недогарки Кременчуцького району просто заради цікавості. На диво, «Запорожець» справний, може їздити. Фарба на ньому ще рідна, заводська. Бак розрахований приблизно на 20 л бензину, а машина, за словами господаря, економна.
Щоправда, існує й чимало недоліків. Наприклад, пічка працює від бензину і гріє лише, коли машина працює. Крім того, дуже мала відстань між педалями газу та гальм, тому за кермо треба сідати лише в елегантному взутті: якщо на ногах масивні кросівки чи зимові черевики, доведеться роззуватися, бо на гальма не натиснути. Суттєвим недоліком є і повітряне охолодження двигуна. Тому влітку, коли двигун нагрівається, доводиться зупинятися, аби він охолонув. Проте взимку за низьких температур немає ризику замерзання охолоджувальної рідини на стоянці.
Незвичним є те, що двері ЗАЗ-965 кріпляться на задніх петлях і відкриваються проти ходу руху автомобіля. Внутрішніх ручок дверей немає, замість них – засувки-шпінгалети. Автівка має двоє дверей, тому, аби потрапити на заднє сидіння салону, треба відкинути переднє. До речі, салон дещо тіснуватий. Доволі незвично, що двигун знаходиться ззаду, а багажник – спереду. Проте простота автомобіля, розбірна конструкція дозволяє відремонтувати його чи не в «польових умовах».
Власник «Запорожця» каже, що такий автомобіль має гарну прохідність і плавно рухається по дорогах з ямами та поганим покриттям. Передній привід дає можливість непогано триматися ще й під час ожеледиці. Авто з двигуном 23 кінські сили розвиває швидкість до 80 км/год., вага автівки – 600-660 кг.
Господар каже, що водії великих фур, коли бачать на трасі маленького й «горбатого» «Запорожця», посміхаються у вікно та сигналять. (В. Коноваленко)
Першу партію ЗАЗ-965 було зібрано 22 листопада 1960 р. А до кінця року завод випустив близько 1,5 тис. таких автівок за ціною 1800 рублів. У 1969 р. «Комунар» припинив випуск таких «Запорожців».