Схоже, прогноз того, що Кобеляцький район у найближчі роки буде втягнутий в епіцентр скандалів, пов’язаних із видобуванням корисних копалин, починає справджуватися. І навіть швидше, ніж можна було передбачати. Цього разу у незаконній господарській діяльності підозрюють турецьку фірму «Онур».
Схоже, прогноз того, що Кобеляцький район у найближчі роки буде втягнутий в епіцентр скандалів, пов’язаних із видобуванням корисних копалин, починає справджуватися. І навіть швидше, ніж можна було передбачати. Цього разу у незаконній господарській діяльності підозрюють турецьку фірму «Онур».
На сторінках «ЕХО» неодноразово висвітлювалися, м’яко кажучи, неоднозначні ситуації, пов’язані з видобуванням та перевезенням глини, піску, гранвідсіву та інших матеріалів, що використовують при будівництві автодоріг. Як відомо, протягом кількох найближчих років на території району будуть втілюватися в життя серйозні інфраструктурні проекти в галузі транспортного сполучення. Мова йде про будівництво ділянки дороги державного значення, що з’єднає Решетилівку і Дніпро, та низки інших об’єктів, таких як шляхопроводи і автомобільні розв’язки. Для всього цього необхідна величезна кількість будівельних матеріалів. А окрім того — дозволів і погоджень на їх видобування та використання. Це і викуп приватизованих земельних ділянок, і виділення землі, і дозволи на використання надр, і ще десятки більш чи менш важливих документів.
Нещодавно один чоловік, який називає себе знавцем у сфері будівництва, розповідав, що в європейський країнах під час втілення у життя аналогічних проектів 80 відсотків часу йде на отримання отих дозволів і погоджень, 20 — на саме будівництво дороги. В Україні, за його словами, усе не так. У нас майже весь час іде на будівництво, а документи збирають по мірі необхідності уже в процесі.
Схоже, що чоловік, який це розповідав, дійсно знає, про що говорить. Адже уже кілька скандалів та кримінальних справ зафіксовано під час будівництва «розв’язки» на території Бутенківської ОТГ. І до цього часу невідомо, чи є у підрядних організацій, що виконують земельні роботи, усі дозвільні документи. Минулого тижня неоднозначна ситуація виникла у Світлогірському на гранкар’єрі. А через кілька днів — уже на території Красненської сільської ради.
У понеділок 16 липня до редакції почергово зателефонували жителі Кобеляцького району Володимир Тюркін та Артур Ковач. Вони повідомили, що неподалік села Соснівка почала працювати потужна техніка. Величезні грейдери і катки розширили польову дорогу, а екскаватор почав розривати ґрунт, який вивозять кілька вантажних автомобілів. Судячи з маркування на техніці, вона належить турецькій фірмі «Онур», що має будувати дорогу Решетилівка — Дніпро. За словами активістів, турки мають викопати й вивезти 1 200 000 тонн піску.
Минулого тижня красненський сільський голова Анна Зайченко розповідала для «ЕХО», що «онурівці» обіцяли поремонтувати асфальтні дороги в усіх селах сільради, а необхідні їм вантажі перевозити спеціальними технологічними дорогами (№28 від 12.07.2018). Отже, контакт між представниками влади і будівельниками був. Але наразі невідомо, чи цікавилися місцеві посадовці наявністю в турків дозвільних документів.
Громадським активістам, які викликали на місце роботи екскаватора поліцію, робітники, котрі працювали на об’єкті, жодних документів не продемонстрували. Поліцейські склали протокол і направили запити в Держгеокадастр, сільську раду та на саме підприємство. І вже після цього вони будуть приймати рішення або про відкриття кримінального провадження, або про адміністративне правопорушення.
Ситуація цікава, що й говорити. На території району планують проводити грандіозне будівництво, а в жодної служби, у жодній інстанції немає навіть натяку на наявність документів на виділення землі та проведення робіт із видобування корисних копалин. До речі, ніхто і ніщо не заважає тому ж «Онурові» розмістити відповідні документи у відкритому доступі в Інтернеті. Про комерційну таємницю тут не йдеться. Адже, згідно з українською Конституцією та іншими законами, будь-яка інформація, що стосується екології, є відкритою. А екологічні наслідки від будівництва неминуче настануть. Той же котлован, який почали копати поряд із Соснівкою, миттєво почали заповнювати підґрунтові води. Їх же потрібно кудись відводити. І так далі, і тому подібне.
Безумовно, зараз дуже рано робити остаточні висновки про законність чи незаконність діяльності «Онура» та інших фірм, що будуватимуть дорогу. Але, зважаючи на українські реалії, можна сміливо припустити, що підрядники спробують зекономити на отриманні дозвільних документів. А це — мільйони гривень. А зекономлені гроші є заробленими.
Та в будь-якому разі тримаємо ситуацію під контролем і повідомляємо про її розвиток громадськість.
Якщо ж хтось і до цього часу пробуватиме «гратись» у вседозволеність і допускатиме неохайність у підготовці дозвільних документів, то потрібно згадати про приклад свинокомплексу «Сільські традиції». Там теж усе починалося дуже красиво.