Продовжуємо інформувати наших читачів про те, як міський голова досить оригінально витрачає їх гроші.
У першій частині цієї статті ми вже повідомляли, що державна аудиторська служба проводила перевірку діяльності Кобеляцької міської ради в першому півріччі 2018 року. Контролери засвідчили, що на фінансування громадської організації ФК Кобеляки, засновником якої є Олександр Копелець, із міського бюджету, яким «рулить» Олександр Копелець, лише за 2017 рік було витрачено 487 тисяч гривень. На 2018‑й Олександр Копелець і його вірні депутати запланували витратити ще 400 тисяч. А більша частина грошей, за висновками аудиторів, пішла «на прокорм» іногородніх фізкультурників.
Але це ще не все. Надто просто було б, якби таким, як Копелець, дозволяли за народні гроші безконтрольно і без обмежень годувати футболістів. Адже тоді будь-який корупціонер міг би списувати не мільйон, а десятки мільйонів на червону ікру та осетрину для учасників обласних змагань.
Між тим, існують документи, які регламентують і обмежують обсяги отаких от «прокормів». Тому повертаємося до звіту аудиторів.
У вказаному звіті зазначено, що під час аудиту проведено збір відомостей в ГО «ФК «Кобеляки», яким встановлено, що ФК «Кобеляки» протягом 2017–2018 років приймала участь тільки в чемпіонатах Полтавської області з футболу. Помісячними кошторисами, які були надані громадською організацією, передбачено проведення лише навчально-тренувальних зборів та змагань (ігор) з відповідними розрахунками витрат на їх проведення.
Відповідно до Закону України «Про фізичну культуру і спорт», навчально-тренувальні збори — це спортивні заходи, що здійснюються організаторами спортивних заходів для підготовки спортсменів до участі в спортивних змаганнях.
Згідно розділу 10 наказу Міністерства молоді та спорту України «Про затвердження Положення про Єдину спортивну класифікацію України» від 11 жовтня 2013 № 582, чемпіонати областей відносяться до 6 рангу змагань. Саме в такому турнірі грали ФК Кобеляки.
Додатком 1 Положення про порядок організації і проведення офіційних спортивних змагань і навчально-тренувальних зборів та порядок матеріального забезпечення їх учасників, затвердженого наказом Міністерства молоді та спорту України від 9 лютого 2018 № 617, визначено граничну тривалість одного навчально-тренувального збору з підготовки до змагань 5, 6 рангів — до 12 днів.
Відповідно до кошторису використання бюджетних коштів ГО «Футбольний клуб «Кобеляки» на квітень 2018 року, командою було зіграно 1 гру, якій передувало 23 дні навчально-тренувальних зборів. Тобто, враховуючи проведені дослідження та розрахунки, ГО «ФК «Кобеляки» було завищено потребу в коштах розрахунково в розмірі 42,1 тисячі гривень на 2018 рік, що призвело до неефективного використання бюджетних коштів на згадану суму.
Читаємо звіт аудиторів далі. Згідно із ним установлено, що відповідно до Програми соціально-економічного розвитку міста Кобеляки на 2017 рік, запланований обсяг фінансування Громадської організації «Футбольний клуб «Кобеляки» становив 291 тисячу гривень, тоді як фактичне фінансування здійснено в розмірі 487,9 тисячі гривень, що на 67,7 % більше від запланованого показника. При цьому варто зауважити, що зміни до програми в частині обсягу фінансування за відповідним пунктом рішеннями сесії Кобеляцької міської ради не вносилися. А якщо депутати не голосували за зміни, то хто міг їх одноосібно провести і гроші «освоїти»? Як кажуть, вгадайте з двох разів.
Розпорядником бюджетних коштів є міський голова. Із ініціалами Копелець Олександр Олександрович. Саме він міг фактично одноосібно передати кошти платників податків громадській організації, яку очолює людина з ініціалами Копелець Олександр Олександрович.
Ось тут би й мали з’явитися запитання до Олександра Олександровича з боку багаточисельних органів, які нібито мали б запобігати корупції. Адже, судячи з інформації, яку редакції вдалося знайти у відкритих джерелах, ми маємо справу з діяннями, дуже-дуже схожими на корупцію у її найяскравіших і найбрутальніших проявах.
Що говорить закон
Згідно Закону України «Про запобігання корупції», потенційний конфлікт інтересів — наявність у особи приватного інтересу в сфері, у якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Положенням ч.1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено, що особи, у яких виник конфлікт інтересів, зобов’язані:
- вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;
- повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності в неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі — Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно;
- не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
- вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.
От давайте тепер знову із двох разів угадаємо, чи повідомляв кобеляцький міський голова Олександр Копелець Національне Агентство запобігання корупції про наявний у нього конфлікт інтересів? Вельми сумнівно, що повідомляв. У всякому випадку, редакції не вдалося знайти в протоколах міських сесій згадки про заяви Олександра Олександровича про конфлікт інтересів. Не знайшли ми й фактів, щоб Копелець утримувався при голосуванні за виділення коштів ФК Кобеляки. І про всяк випадок зробили скрін-шоти протоколів сесій. Адже після прочитання цієї статті у декого може з’явитися непереборне бажання внести корективи в сесійні документи. А міські депутати, звично для себе, нічого не згадають чи не помітять. У Кобеляках взагалі склалася ситуація, коли міські депутати — це люди, які нічого не знають і нічого не пам’ятають.
Досить часто забувають про виконання своїх професійних обов’язків, а то і взагалі «гублять» готові кримінальні справи й місцеві правоохоронці. Де і за яких обставин зникли кримінальні справи по ремонту кобеляцьких міських доріг, редакції ще належить вияснити. Це буде звичайно складніше, аніж відслідкувати рух бюджетних коштів, але теж реально.
Між тим, навіть забудькуваті кобеляцькі правоохоронці мають пам’ятати про існування принаймні двох статей Кримінального Кодексу. Мова йде про статтю 191 «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем» та 364 «Зловживання владою або службовим становищем».
Істотною шкодою, якщо вона полягає в заподіянні матеріальних збитків, вважається така шкода, яка в сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян (960,50 х100=96050,00 гривень).
А тепер давайте проведемо нескладну математичну дію. У 2017 році на ФК Кобеляки запланували витратити 291 тисячу гривень. Витратили, причому без рішення сесій, 487 тисяч. 487–291= 196. У тисячах, звичайно. Це істотна шкода чи ні?
Чи відповідає син за батька?
А тепер перейдемо до розгляду інших пікантних деталей футбольно-корупційної саги. Уважні читачі вже мали б звернути увагу на те, що в тексті в місцях, де мова йде про власника і засновника громадської організації «ФК «Кобеляки», вжитий вираз «громадянин Копелець Олександр Олексендрович». Це зроблено невипадково. Адже в Кобеляцькому районі владні повноваження у тій чи іншій мірі виконують одразу два Копельці Олександри Олександровичі. Один — міський голова, другий — його син, депутат Кобеляцької районної ради. І ми не можемо стверджувати, що власником футбольної громадської організації є саме міський голова. Хоча всі пошукові системи вперто пов’язують ФК Кобеляки, як і цілу низку інших структур, саме із Олександром Копельцем, міським головою. Але потрібно враховувати, що на розумний комп’ютер завжди знайдеться людська хитрість.
Редакція перевірила е-декларації обох Олександрів Олександровичів за кілька останніх років. У міського голови в розділі «Юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї» відсутня будь-яка інформація. У Копельця-депутата задекларовані фермерське господарство «Покрова-2006» та СМРп «Діана» і СМРП «Велес».
Ні в того, ні в іншого жодної згадки про ФК «Кобеляки». Хоча потрібно зауважити, що в декларації міського голови немає згадки і про автомобіль «Фольксваген Джетта», на якому він постійно приїжджає на роботу. А має бути. Але чоловік певно забуває. Або забиває. На закон, звичайно.
Хто із Копельців не вніс у декларацію громадську організацію, на яку з бюджету витратили більше мільйона гривень, для закону не так і важливо. Порушення — у будь-якому випадку. Тим більше, що всім і так зрозуміло, хто «рулить» «Кобеляками».
Епілог
Важко сказати, як відреагують на цю статтю представники Феміди. Можливо, вважатимуть, що все добре і все законно. Країна у нас така.
А от давайте уявімо, як би відреагували представники так званого кримінального світу, аби дізналися, що людина, якій довірили «общак», а саме цим терміном можна назвати міський бюджет, використовує його «по-лічному», тобто — у своїх інтересах. Чомусь мені здається, що там би розслідування і суд відбулися б блискавично.
У 2020 році матимемо об’єднану кобеляцьку громаду. Її бюджет зросте, у порівнянні з нинішнім, у десятки разів. І ось тоді нарешті збудеться віковічна мрія всіх кобелячан. Ні, місто не стане освітленим, не закуплять нову техніку для комунальників, не відремонтують дороги. А ось у ФК «Кобеляки» нарешті з’являться настільки дорогі гравці, що клуб виграє чемпіонат Полтавської області. А всім іншим, хто не ходить на футбол, покажуть мавпу із «Екопарку». Кожному своє.
Кошти, що надходили протягом року на рахунок ГО «ФК «Кобеляки»
Дата |
Сума, грн |
|
18.10. 2019 |
29 800 |
БІлорибець В.А. за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори на 08.19 р. |
04.09. 2019 |
49 970 |
БІлорибець В.А. за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори 08.19 р. |
07.08. 2019 |
50 070 |
БІлорибець В.А. за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори на 07.19 р. |
02.07. 2019 |
59 930 |
БІлорибець В.А. за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори на 07. 19 р. |
06.06. 2019 |
90 030 |
БІлорибець В.А. за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори на 06.19 р. |
08.05. 2019 |
90 030 |
БІлорибець В.А. за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори на 0405.19р. |
9.04. 2019 |
87 930 |
БІлорибець В.А. під звіт за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори на 0304.19 р. |
1.03. 2019 |
20 000 |
БІлорибець В.А. під звіт за послуги з харчування спортсменів на навчальнотренувальні збори на 03.19 р |