Професор інституту хімії високомолекулярних сполук Олександр Маркович Файнлейб відвідав десятки країн, де виступав з лекціями, а в Нью-Йорку він видав свою книгу з описом матеріалів для авіації та космосу. Зараз вчений займається проблемою стійкості українських доріг і вже отримав десятки патентів на розробки, які можуть поліпшити якість асфальту. Для цього професор пропонує використовувати перероблені відходи.
«Ми хочемо вирішити одночасно дві проблеми: утилізація відходів і дорожнє покриття», — каже Олександр.
У суміш можна додавати кілька компонентів, зокрема гумові і пластикові відходи, які поліпшать еластичність асфальту і захистять його від значних перепадів температур. Такий асфальтобетон буде більш вологостійким і міцнішим, і, отже, його термін служби збільшиться.
Ідея додавати в суміш спеціальні добавки не нова, її використовують у всьому світі. Але з однією відмінністю — потрібна особлива обробка, яка покращує властивості матеріалів.
Однак ідеї Олександра не надихнули «Укравтодор». А в Державному дорожньому науково-дослідному інституті сказали, що не чули про розробку професора, але готові з ним співпрацювати. Але також потрібно враховувати кілька факторів. По-перше, введення будь-якої добавки призведе до подорожчання доріг. По-друге, для цього немає готового технологічного процесу і ретельно відпрацьованої технології. По-третє, асфальт, створений за новим «рецептом», можна укладати тільки під час капітального ремонту доріг, але не для латання ям.
У Індії, де ситуація з переробкою відходів складна, роблять дороги з поліетилену, який збирають на смітниках. Сьогодні тут уже прокладені тисячі кілометрів таких доріг.
Вчені із США пропонують робити дорожнє покриття зі свинячим гноєм. Такий бітум безпечний для середовища і не отруює воду, на відміну від звичайного, створеного за технологією нафтопереробки.
Інженери з Франції пішли набагато далі в питанні створення доріг. Їхній стартап Wattway пропонує використовувати суперміцні сонячні панелі, замість асфальту, як дорожнє покриття. Такі дороги не тільки зручні, але і корисні: вони виробляють енергію для міст і електрокарів.