Полтавщина приєдналася до ініціативи впровадження інклюзивної освіти 2008 року. Нині за показниками її реалізації регіон займає третє-четверте місце з-поміж областей України. Про це поінформувала під час апаратної наради директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Олена Харченко. Вона розповіла про стан розвитку інклюзивної освіти та створення інклюзивно-ресурсних центрів на території краю.
– Прийнятий 2017 року закон «Про освіту» відкриває можливості для дітей з особливими освітніми потребами отримати доступну освіту. Разом зі знаннями діти одержують також психологічні й розвиткові послуги. Нині в області працюють 44 дошкільні заклади, де діти можуть отримати інклюзивну освіту. Ще два роки тому їх було в чотири рази менше. Наразі у таких закладах працюють 42 асистенти-вихователі. Займаються в цих дошкільних установах 82 дитини, – зазначила Олена Харченко. – У 192 закладах загальної середньої освіти діти навчаються в інклюзивних класах. Прослідковуємо тенденцію до збільшення учнів, які здобувають у школах інклюзивну освіту. Минулоріч їх було 200-300, нині – 540. Збільшилася й кількість асистентів вчителя. У закладах вищої освіти 437 студентів з особливими освітніми потребами.
За словами Олени Харченко, Департамент освіти і науки облдержадміністрації велику увагу приділяє безперервності інклюзивної освіти. Так, діти мають змогу здобути знання у позашкільних закладах. 360 дітлахів користуються такою можливістю.
– Важливим кроком в організації інклюзивної освіти є створення інклюзивно-ресурсних центрів. Останні прийшли на зміну психолого-медико-педагогічним консультаціям. Основна мета таких центрів – максимально дати можливість дитині отримати весь спектр освітніх послуг і пристосувати її до життя в суспільстві. Інклюзивно-ресурсні центри мають бути максимально наближеними до місця проживання дітей, які їх відвідують, й до місця розташування загальноосвітнього навчального чи дошкільного закладу. Створюються вони з розрахунку на 7 тисяч дітей у сільській місцевості й відповідно на 12 тисяч дітлахів у міській. У цих установах працюють, окрім психологів і логопедів, низка спеціалістів із відповідною освітою. Це є проблемним питанням, адже в сільській місцевості, й районах складно сформувати штат співробітників інклюзивно-ресурсного центру з необхідних фахівців. Працюємо над вирішенням цієї ситуації, – розповіла Олена Харченко.
Вона поінформувала, що в поточному році на теренах області заплановано створити 32 інклюзивно-ресурсних центри. Станом на 1 листопада 2018 року ухвалено 22 рішення, а 15 центрів розпочали роботу. Зокрема такі установи діють у Полтаві, Кременчуці, Миргороді, Гадячі, Великобагачанському, Глобинському, Кобеляцькому, Лохвицькому, Миргородському, Новосанжарському, Полтавському, Хорольському, Чутівському районах, Пирятинській та Омельницькій ОТГ.
– На організацію інклюзивної освіти й оснащення інклюзивно-ресурсних центрів Полтавщині виділена державна субвенція в розмірі 16151800 гривень. Зокрема, 13 мільйонів гривень – на підтримку дітей з особливими освітніми потребами й понад 3 мільйони – на оснащення інклюзивно-ресурсних центрів. Нині залишаються невикористаними 9 мільйонів гривень. Вагома причина – відсутність кваліфікованих працівників. Тож маємо докласти всіх зусиль, щоб забезпечити центри відповідними фахівцями й негайно розпочати роботу зі створення інклюзивно-ресурсних центрів у громадах, де вони ще не створені. Не стартувала робота у Карлівському, Лубенському районах і Засульській ОТГ, – поінформувала Олена Харченко.
Під час наради порушили й питання створення пересувних інклюзивно-ресурсних комплексів. Планують їх створити наступного року.
– Потреба у таких комплексах є, адже на Полтавщині мешкають майже 36 тисяч дітей з особливими освітніми потребами, – додала Олена Харченко.
Голова Полтавського обласного осередку Всеукраїнської організації інвалідів «Союз організацій інвалідів України» Сергій Чумак вніс пропозицію створити в регіоні заклад підтриманого проживання осіб з інвалідністю.
Андрій Пісоцький дав доручення головам райдержадміністрацій та звернувся до очільників об’єднаних територіальних громад краю взяти під особистий контроль питання використання коштів державної субвенції, створення інклюзивно-ресурсних центрів у регіонах і забезпечення навчання фахівців.
– Маємо вжити відповідних заходів з організації цієї роботи й чітко контролювати її виконання, – наголосив Андрій Пісоцький.