Протектор шини - конструкція та види
Шинами або покришками називають пружну частину колеса, що одягається на диск. Вона сприймає тягові та гальмівні зусилля, внаслідок чого забезпечує зчеплення з дорожньою поверхнею.
Кожна сучасна шина складається з каркасу, брекера, протектора, бортовини та борту. Завданням каркаса стає прийняття основного навантаження. Це опора всієї конструкції. Крім того, саме каркас відповідає за амортизаційні властивості покришок та за утримання накачаного всередину повітря. Він складається з гумового корду, який викладено в один або кілька шарів. Для виробництва легкових шин достатньо одного шару, але покришки для вантажівок, сільськогосподарських та будівельних машин, спецтехніки можуть бути засновані на 16 і більше шарах корду.
Брекер розташовується між каркасом та протектором. Це надміцний шар, який поєднує в одне ціле окремі елементи шини, запобігає відшарування каркасу, виконує амортизаційну функцію та захищає всю конструкцію від механічних пошкоджень. Волокна брекера можуть бути текстильними, нейлоновими та металевими. Вони перетинаються один з одним під певним кутом, залежно від цього шини називають діагональними або радіальними.
Протектор - це зовнішня, видима частина покришок, виготовлена із суцільного масиву міцної гуми. Він має характерні виступи та канавки, завдяки чому колесо зберігає стабільно високе зчеплення з будь-якою дорожньою поверхнею.
Плечова область знаходиться між протектором та боковиною, вона необхідна для посилення бічної жорсткості автошини. За рахунок цього інженерного прийому колеса здатні витримувати величезні навантаження, рухатися на високій швидкості та зберігають свою форму за сильних ударів.
Для виготовлення боковин використовують досить м'які, еластичні види компаунду. Ця частина шини розміщена між плечовою зоною та бортом, вона виступає продовженням протектора та захищає покришку від пошкоджень. Саме на боковинах знаходяться різні позначки, піктограми та маркування.
Бортом називають найжорсткішу частину шини, яка слугує для кріплення її до диска. Він виготовлений із щільного кільця, в основі якого дріт та металевий корд. Також конструкція борту включає пластичний шнур, завдяки якому шина з'єднана з боковиною.
Протектор - його роль та основні види
Протекторна стрічка або бігова доріжка є єдиною частиною колеса, яка контактує з дорогою. Від того, наскільки правильно підібраний протектор, залежить керованість та стійкість транспортного засобу, плавність та тиша його ходу, норма витрати палива, динамічність та маневреність авто, а також довжина його гальмівної дистанції.
Протектори отримують різні малюнки, які враховують низку факторів:
- пора року;
- характер дороги;
- стиль їзди;
- тип автомобіля.
Саме тому покришки, представлені в каталозі інтернет-магазину GUMA.ua, так відрізняються на вигляд. Зимові моделі мають більш рельєфні та великі блоки, ніж літні чи всесезонні. Так само покришки для бездоріжжя можна відрізнити від шин для рівного асфальту - по великих блоках, що виступають, і глибоким вигнутим жолобкам.
Найчастіше протекторні малюнки класифікують за типом розташування:
- ненаправлений та спрямований;
- симетричний та асиметричний;
- асиметричний спрямований та неспрямований;
- симетричний спрямований та ненаправлений.
Покришки з ненаправленими дизайнами є найпростішими та відносно недорогими. Вони добре виконують свої завдання та дуже прості в монтажі. Спрямовані добре працюють на мокрій дорозі, проте вимагають високої якості дорожнього покриття. Асиметричні найбільш універсальні та практичні, але їх вартість помітно вища за решту. Крім того, при встановленні спрямованих та асиметричних шин майстер має бути максимально уважним. Існує чіткий порядок та процедура монтажу.
Крім цієї класифікації гума ділиться на дорожню, універсальну та грязьову. Підбирати шини потрібно відповідно до того, якими дорогами буде переміщатися автомобіль.
Шини для вантажних автомобілів мають систему диференціації: вони розділені по осях, куди будуть встановлені. Розрізняють покришки для кермової, провідної та причіпної осі, а також універсальні моделі.