Вхід | Реєстрація

Перечитуючи Єфремова

Перечитуючи Єфремова

Згадати про видатного російського письменника та мислителя Івана Єфремова примусила реакція декого з наших читачів на дві останні редакційні. А також — зустріч із друзями, на якій у ході неспішної бесіди мова зайшла і про нинішню, нібито енергетичну, кризу. Конкретніше — про небувале зростання ціни на газ.

Одразу хочу перепросити в читачів за певне перенавантаження сьогоднішньої статті цитатами Івана Єфремова. Та, як кажуть, із пісні слів не викинеш, якщо чоловік попереджав людство кілька десятиліть тому, то таки ж попереджав. І його пророцтва збуваються на наших очах.

Хоча, по великому рахунку, я особисто не думаю, що людство вже дійшло до межі вичерпання природних ресурсів. І вважаю, що нинішній «шухер» із газом є просто вдалою спробою багатих додатково нажитися на бідних.

Але все це не означає, що пророцтва Єфремова не збуваються. І що його не потрібно читати, а потім робити висновки і змінювати, перш за все, себе самого.

Ось одне із висловлювань, актуальність якого ми зараз бачимо як в Україні, так і в усьому світі.

«…Покоління, які звикли до чесного способу життя, повинні вимерти протягом наступних двадцяти років, а потім відбудеться найбільша катастрофа в історії у вигляді широко розповсюджуваної технічної монокультури, основи якої зараз наполегливо впроваджуються в усіх країнах.»

Ну й що ми бачимо зараз? А бачимо якраз тріумф глобальної технічної монокультури. Пластмасовий світ переміг. Рулять усякі там хвейсбуки, тік токи, блогери та ютубери, весь світ прив’язали до якихось віртуальних бірж, де по якихось абсолютно мутних схемах встановлюють ціни на життєво важливі для людства речі. Хоча б на ті ж енергоресурси. А для того, щоб заробити собі на хліб насущний, уже не потрібно чесно працювати, виробляти щось корисне для себе та інших. Достатньо знімати на відео та показувати іншим якусь дурню, або й взагалі «майнити» якісь біткойни.

І як закономірний результат — деградація цінностей призводить до деградації усіх людей. Перш за все тих, хто має керувати, приймати рішення.

Ще одна цитата:

«…Усі руйнування імперій, держав та інших політичних організацій відбуваються через втрату моральності. Це є єдиною справжньою причиною катастроф за всю історію, і тому, досліджуючи причини майже всіх катаклізмів, ми можемо сказати, що руйнування носить характер саморуйнування. Некомпетентність, лінощі і пустотливість «хлопчиків» і «дівчаток» у будь-якому починанні є характерною рисою цього самого часу. Я називаю це «вибухом аморальності», і це, на мою думку, набагато небезпечніше ядерної війни.»

І от зараз ми в Україні бачимо, як українці привели до влади саме отаких пустотливих «хлопчиків» та «дівчаток». І чомусь здається, що в усьому світі відбувається щось схоже, до влади приводять людей, які не усвідомлюють тієї відповідальності, що лягла на їх плечі. І в результаті, усі об’єктивні і надумані кризи будуть лише поглиблюватися.

Безумовно, все вище сказане не означає, що «всьопропало». І людство має шанс на те, щоб іти довго і щасливо.

Єфремов і про це писав:

«…Думати, що можна побудувати економіку, яка задовольнить будь-які потреби людини, тенденція до чого пронизує всю західну (американську) та й нашу, у вульгарному і буквальному розумінні «кожному за потребами», фантастику — це недозволена утопія…

…Єдиний вихід — у найсуворішому самообмеженні матеріальних потреб, заснованому на розумінні місця людини і людства у всесвіті, як мислячого виду, абсолютному самоконтролі й безумовній перевазі духовних цінностей перед матеріальними. Розуміння того, що розумні істоти — інструмент пізнання всесвітом самого себе. Якщо розуміння цього не відбудеться, то людство вимре як вид, просто в процесі природного ходу космічної еволюції.»

І тому немає нічого поганого, тим більше — неприродного, у намаганні хоча б частини людей по максимуму відмовитися від «надбань» глобальної економіки і хоча б спробувати повернутися до простішого життя. Повернутися до дідівських хуторів, до простої, власноруч виробленої їжі, до дров і сокир.

Зізнаюся чесно, колись давно, уже й не пам’ятаю, коли, перечитуючи Єфремова, щиро обурювався його висловлюваннями про те, що справжній дядько має вміти нарубати дрів, розвести багаття і вогонь у печі. Мовляв, навіщо все це, якщо є газ, електрика, купа всяких гаджетів та девайсів. Але із перебігом часу та змінами, які відбуваються на наших очах, доводиться міняти і власну думку. І погоджуватися з Генієм. Це зараз «в тренді» дядьки з біцепсами-тріцепсами, машинами-айфонами. Але яку цінність вони, оті дядьки та нікчемні, по великому рахунку, цяцьки, будуть мати, якщо газ, нафта і вугілля таки закінчаться?

А ще Єфремов пояснював, чому потрібно навчати в школах та вузах:

«…Ergo навчання і виховання повинно починатися з навчання психології як історії розвитку людської свідомості. Фізика, хімія, математика — обов’язкові, але далеко не достатні дисципліни для свідомості сучасної людини з її величезною щільністю населення і, як наслідок, щільністю інформації, з неминучим промиванням мізків, необхідним для підтримки поточного соціального устрою.»

Заради справедливості потрібно зазначити, що про необхідність перш за все вивчати психологію і змінювати власну свідомість говорили задовго до російського письменника-фантаста. Говорили дядьки, яких звали Будда, Ісус та інші пророки. Але «вдячне» людство, якщо й не поприбивало їх гвіздочками до хрестиків, то просто спотворило дане ними вчення, набудувало церков, синагог, костьолів та пагод і зробило з віри високоприбутковий бізнес.

І в результаті, ми отримали:

«…небезпечне, отруєне брехливими ідеями суспільство, де цінність окремої людини мізерна і її життя без вагань приноситься в жертву чому завгодно — державному устрою, грошам, виробничому процесу, нарешті, будь-якій війні з будь-якого приводу.»

Погоджуюсь, що ця редакційна є не надто оптимістичною. І буду дуже радий помилятися в своїх судженнях. Поживемо-побачимо. Але сокиру для рубання дров купив уже давно.


Автор: Ігор ФІЛОНЕНКО, «ЕХО»


Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини України та Полтавщини – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook
| Полтавщина | Редакційна


1. Sergiy Matis / 15 жовтня 2021, 18:39
Просто зайдить на сайт:jw.org-там усе є.
2. orakul / 16 жовтня 2021, 09:31
О, блін! Прославителі богобраного наріду вже тут як тут.
Та вони вже й так всим заволоділи. А головне - заволоділи ЗМІ. А ЗМІ - це все. У Єфремова про це є - про інформацію і ноосферу.
А у нас серед відвідувачів сайту Ехо нема русурсу для ідеологічного протистояння селенам, славкам і прочім штундам.
3. orakul / 16 жовтня 2021, 09:53
Це Миколайович таке написав. Ще б про Сенеку щось написав. Кому, для кого?! На всю кобеляцьку громаду не знайдется й дестка вчителів, які б не те що читали Єфремова, але хоча б про нього чули. Це я про вчителів. А решта біомаси вже забула що таке книжка. Старші люди, які ще в совку алфавіт вчили, то ті ще купують по привичці якісь там "Порадниці", «Бабушки» ну і Єхо з "Нашим містом" пролистують. Все. У нас майже стовідсоткова деградація наріду.

Змінено 18.10.2021, 23:56
4. orakul / 16 жовтня 2021, 10:08
От дивимось не виходячи за рамки цієї сатті.
Не вспів Миколайович написати статтю з елементами хвілосохвії, як слуги богообраних вже тут як тут, вже ссилочку на свій сайт дали. Вже перемкнули недоумків на "свою волну". Ну тіпа якщо хочете розсуждать про високе і вічне, так ось воно тут, у нас.
Далі... може ще тут щось напише Селена, бо вона може й із вчительок, трішки якихось книжок читала, поки її не мазеп не перемкнуло. От і все. Славко тут нічого не писатиме, бо й не пойме про шо тут.
Де вчителі, яких тут всі жаліють і захищають? Де їх голос?
Ах, вони мабуть бояться втратити роботу? Ну припустимо що бояться. А де вчителі-пенсіонери? З іншого боку, коли треба було мутити майдан, так тоді ніхто нічого не боявся. Тоді всі боролись за гідність. Ну й де ваша гіність?
5. Selena2017 / 16 жовтня 2021, 18:13
Насамперед зауваження автору редакційної : прийнято при наведенні цитат вказувати джерело їх походження : назву твору, якому персонажу твору належать та ін. Бо незрозуміло , чия це позиція: письменника чи дійової особи твору , висловлена думка якої може мати різне забарвлення.

Я не такий уже досконалий знавець всієї творчості Єфремова , та палким прихильником себе не вважаю , бо для мене ,як читача, важливо : хто пише та з якого авторського світогляду народжується твір. Можливо, ця людина геніальна в науці, але не в літературній творчості , яка може просвітити або скалічити людську душу. Як свідчать ВЛАСНІ ВИСЛОВЛЮВАННЯ Єфремова про мету написання своїх творів, це -- віра "в счастливое коммунистическое общество" , " переход к бесклассовому коммунистическому обществу и полное осуществление мечты основоположников марксизма", "исходил ..... из практически почти беспредельного могущества, которое даст человечеству коммунистическое общество" ( "Туманность Андромеды" , от автора) "Капиталистическое хозяйствование привело к истощению планеты" ("Час Быка" , от автора)

Як поєднати обидві групи цитат ? Співець комунізму для мене не авторитет. Цю ідеологію, яку І.Єфремов і на інших планетах хотів бачити, та якось не вийшло.
То чи не в отій більш як сімдесятирічній тьмі та біді треба шукати коріння сьогоднішніх негараздів та не радіти, що відкинуто нас до хмизу та сокири. Може, пошукаєте в інтернеті, у що перетворили радянські будівники комунізму Сибір , висмоктуючи його природне багатство, а зараз залишки того "беспредельного могущества" тероризують весь світ. Таки читатиму краще Параджанова , Буніна, Астаф"єва , безліч ...
6. orakul / 16 жовтня 2021, 22:45
Селена взялася мірятись світоглядом із Єфремовим!!! Хуцпа, однако. А дві групи цитат не може порівняти. Та що ж їх там рівняти? Чи й не біном Ньютона. "Капиталистическое хозяйствование привело к истощению планеты" Хіба це не очнвидно? Та це ж навіть Славко бачить. А як майбутньє общество назвать, то вже справа десята. Може Селена б його назвала обществом свідомих великоукрів.Так тоді де дівати не укрів, ну негрів наприклад, чи індусів? З москалями понятно. А богообрані, їх куди? Вони і в боги і в президенти повлазили. Не так воно просто як Селена думає.
Коммунизм (от лат. communism «общий»)
Якщо Селена дума, що дім людства розумного - планета Земля, не «обща» а належить їй із Славком чи богообраним, яким вони вірно служать в силу своєї обмеженості , то хай собі дума. Такий у неї світогляд. У Єфремова був інший світогляд. А марксизм він сюди приплів виключно для того, щоб обійти цензуру. Та й то не вийшло, бо був період коли книга "Час Бика" була під забороною. Для того, щоб зрозуміти що у Єфремова ніякого иарксистського світогляду не було й на показ, треба почитати хоч парочку його книжок, а не анонси до них з тирнету, навіть якщо вони і авторські. А от у Селени із Славком світогляд дійсно марксистський в його троцькістській інтерпритації

Змінено 17.10.2021, 09:05
7. orakul / 17 жовтня 2021, 12:24
"Згадати про видатного російського письменника та мислителя Івана Єфремова"
Тута вАпрос вималювався. А чому російського? Сам Єфремов вважав себе радянським, якщо не космічним. Вапрос канешно хвілософський, бо радянськи прект не дуже й російський, ну.... по авторству.
8. Borch / 17 жовтня 2021, 18:45
Циклічність еволюцій суспільства вшита в гени і нічого тут не поробиш.

Якби Єфремов хотів докопатись до суті питання, а не був одним із тих кому зараз “ Достатньо знімати на відео та показувати іншим якусь дурню”, то він би це зрозумів, а так, видав псевдо філософічну модель яка враховує пів половини від четверті і тепер нам льют по цьому «произвидению» повну ахінею в дусі все пропало… А причину тикають в наслідки.

Беремо любий елемент моделі і шукаємо шляхи вирішення проблеми, і не знаходимо. Тому як причина знаходиться декілька поколінь назад, і при виховуванні нового покоління передається в трансформованому вигляді, і перевиховання майже неможливе. Плюс соціальні зв’язки, плюс потік інформації від попереднього покоління, і в результаті маємо що маємо.

Можливо автор пропонує забирати дітей в батьків в юному віці і виховувати в повній відповідності до поставлених цілей, а в віці 18 років повертати назад. І я думаю що ні. Тому все буде як і тисячі років до цього іти своїм шляхом від розквіту до занепаду від занепаду до розквіту.

Мені досить сумно від нерозуміння суті ситуації. Це не аморальність, це реакція суспільства на чинники яким десятки років, досить прагматична і закономірна реакція.

І взагалі, газ, швидше перестануть качати через невигідність, чим він скінчиться.
9. Maksym / 17 жовтня 2021, 22:05
2.orakul
«А у нас серед відвідувачів сайту Ехо нема русурсу для ідеологічного протистояння селенам, славкам і прочім штундам.
»

З чого ви такі впевнені, що штунді треба протистояти?
Оце читав про неандертальців, теорії чому вони вимерли, бо не так вже й сильно відрізнялися вони від нас, могли б і далі жити. Найактуальніша, що вони були геть негнучкі. Втрапили у колію і рік за роком робили те саме, що й колись. А світ навколо змінювався.
10. orakul / 18 жовтня 2021, 09:28
9.Maksym
«Оце читав про неандертальців,»

Дик це ж що воно таке по-вашому виходить, Селени вимруть, чи як? Чи може вони нас виморять? Тута блін така діалектика...
Он Борщ такого борщу наварив, що відразу й не заперечиш. Треба спочатку чаю попити, а може й ще чогось, а тоді відповім йому словами Єфремова якого він не читав а судити береться.
11. orakul / 18 жовтня 2021, 22:17
8.Borch
«Циклічність еволюцій суспільства вшита в гени »

Ніякої циклічності еволюції нема. Еволюція розвивається по спіралі. А це не одне й те саме. РА-з-витие. Дуже багато речей закладено в самій мові і це одна із причин нищення російської мови, перехід на українську, з подальшим знищенням і української, як частки давньої пра-мови. Хто не сліпий, той бачить = галицька гавара,латиниця, і як результат - табуни пшекомовних даунів на клубниці.
Але про циклічність. Вона формується телевізором і іншими ЗМІ,а тепер може ще й так званою вакцинацією.
"Дезинформация и чудовищная ложь стали орудиями политической борьбы за власть. …Самым ужасным казалось отсутствие ясной цели и жажды познания мира у очень многих людей, без интереса грядущих в темное, не обещавшее никаких существенных изменений будущее с его неизбежным концом – смертью." (Єфремов)
СУГС!

Змінено 18.10.2021, 22:28
12. orakul / 18 жовтня 2021, 22:39
"Кто смеет закрывать мыслящему существу путь к познанию мира? Фашистские диктатуры прошлого Земли и других миров совершали подобнее преступления, причиняя неимоверные бедствия. Поэтому когда в Великом Кольце обнаруживают государство, закрывающее своим людям путь к знанию, то такое государство разрушают. Это единственный случай, дающий право на прямое вмешательство в дела чужой планеты."
(Єфремов)

Якщо існує якесь міжпланетне сообщество сповідуюче даний принцип, чи вищий разум, то государство Україна приречене на знищення, так як у ньому панує суцільна брехня і тотальна заборона на знання

"– А миллиарды ду.раков и психопатов, дробящих истину на мелочные откровения и создающих великую путаницу мнений.
...В здешней литературе пишут гораздо больше о плохом, чем о хорошем. Слово о злом и темном несет больше информации, чем о хорошем и светлом, потому что повседневный опыт количественно набирает больше плохого. По той же причине легче верят плохому и злому; зло убедительнее, зримее, больше действует на воображение. Фильмы, книги и стихи Торманса несравненно больше говорят о жестокостях, убийствах, насилиях, чем о добре и красоте, которых к тому же труднее описывать из-за бедности слов касающихся любви и прекрасного" (Єфремов)
А тепер подивіться з чого складаються Ехівські новини і запитайте хоч самі себе, чи то Ехо відробляє гранти, чи йде на поводу у даунів, яких більше нічого не цікавить, заради заробітку і робить на сценаристів даром
13. orakul / 18 жовтня 2021, 22:53
"Столкновения и насилие стали основой, содержанием всякого произведения здешнего искусства. Без этого жители Торманса не проявляют интереса к книге, фильму или картине. Правда, есть одно непременное условие. Все ужасное, кровь и страдания, должны или относиться к прошлому, или изображать столкновения с вторгшимися из космоса врагами. Настоящее было принято изображать спокойным и невероятно счастливым под мудрой властью владык" (Єфремов)

"Часть тормансиан носила на левой стороне груди, над сердцем, нашивки в форме удлиненного ромба, с какими-то знаками. Как подметила Чеди, тем, у которых в ромбе блестело нечто похожее на глаз, оказывали особое уважение." (Єфремов)

А у нас ті ромби малюють навіть на грошах і ніякі журналісти не можуть знайти хто їх там намалював.
Та ху.лі ті гроші, грощі вони десь у Києві малюються. Тут ось у Кобеляках при вході в парк Богдана намалювали мозаїкою два «ромби» і нічо. Ніхто й не бачить і ніхто крайніх не щукає. Справедливости ради треба сказати що намалювали так, що й не причепишся. На дехвакт зору спишуть. Але свої побачать. А дувуни, ті не побачать навіть коли замість Богдана Мазепу впарять. А якщо й побачать, то ще й раді будуть. Вже їх до цього кроку підготували

Змінено 18.10.2021, 23:55
Додати коментар

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
Вам необхідно зареєструватися, або увійти під своїм логіном



Купить квартиру Полтава
 Криптовалютні біржі в Україні
Курс НБУ

Зачекайте, йде завантаження...

Логін:
Пароль:
запам'ятати


Реєстрація | Нагадати пароль

Шановні водії!

У зв’язку зі значним погіршенням погодних умов та сильної хуртовини частина траси Р-52 у Царичанському районі являєтсья непридатною до використання!

Служба порятунку звертає Вашу увагу на те, що вирушаючи у таку погоду в дорогу Ви йдете на це на свій страх і ризик - у випадку неможливості вибратися із снігових заметів на дорогах чекати допомогу можливо прийдеться досить довго.

Тому рекомендується відмовитися від подорожей автомобілем до стабілізації ситуації